Lunner:
Harald Tyrdal (AP)
Andreas Ensrud (SP)
Line Jorung (H)
Gran:
Randi Thorsen (AP)
Pål Arne Oulie (SP)
Morten Hagen (GBL)
Innlandet Fylkeskommune:
Truls Gihlemoen (FrP)
Mona Cicilie Stormoen
Viken Fylkeskommune:
Morgan Langfeldt (FrP)
Brita Skallerud (SP)
Næringslivsrepresentant:
Dagfinn Edvardsen (Hadelandshagen)
I tillegg møter kommunenes rådmenn:
Lunner: Dag Flacké
Gran: Torbjørn Hansen
og Regionrådets administrasjon
Daglig leder: Ingunn Granaasen
Rådgiver: Vibeke Buraas Dyrnes
Prosjektleder: Janka Stensvold Henriksen
Rådgiver: Øyvind Sørlie
——————————————————————————-
1. Samarbeidsorgan.
Regionrådet for
Hadeland – Interkommunalt politisk råd (IPR) er et politisk samarbeidsorgan med
kommunene Gran og Lunner og Viken og Innlandet fylkeskommune.
2. Sammensetting.
Rådet
består av tre folkevalgte representanter fra hver av kommunene. Ordfører
skal være
en av representantene. Valg av representanter, med vararepresentanter,
skjer
etter forholdstallsprinsippet i den enkelte kommune.
Rådmennene/kommunedirektører
i de to kommunene møter i rådet med samme
rettigheter
som i kommunestyrene.
Viken
fylkeskommune deltar i møtene med rett til å uttale seg.
Som
beskrevet i partnerskapsavtalen mellom kommunene og Innlandet fylkeskommune er
regionrådet
også et beslutningsorgan for partnerskapsavtalen. Derfor deltar
Innlandet
Fylkeskommune i regionrådet med to politiske representanter fra
fylkesutvalgsnivå,
en fra posisjonen og en fra opposisjonen.
Statsforvalterne
inviteres til møtene med rett til å uttale seg.
Øvrig
administrativ eller politisk representasjon vurderes i forkant av hvert møte.
3. Ledelse.
Regionrådet ledes av en av ordførerne. Ledelsen
alternere mellom ordførerne med en funksjonstid på et år av gangen. Foregående
års leder er nestleder.
4. Formål.
Rådet skal arbeide med saker som er av felles
interesse for kommunene og fylkeskommunene og være et samarbeidsorgan for
utvikling av regionale strategier og planer.
Å fremme regionens interesser overfor
fylkeskommunen og statlige organer skal være et prioritert område. Målet skal
være å skape gode levekår og utviklingsmuligheter for de som bor og har
virksomhet i regionen.
Rådet skal kunne gi uttalelser i saker som er
viktige for regionen.
Rådet kan samordne utviklings- og utredningsarbeid
som er av felles interesse for kommunene og delegeres myndighet til å
utgjøre/oppnevne styringsgruppe og ledelse for enkeltprosjekter.
Den enkelte kommune har ansvaret for å holde
kommunestyret orientert om arbeidet i rådet.
5. Sekretariat.
Regionkoordinator har ansvaret for regionrådets
sekretariat og skal sørge for at saker som legges fram for regionrådet er
tilstrekkelig forberedt samt å utarbeide innstilling til vedtak.
I viktige saker skal innstillingen være drøftet i
felles rådmannsmøte. Er det uenighet i rådmannsgruppa skal dette synliggjøres i
saksframlegget.
Kommunene skal bistå med saksforberedelse når
dette vurderes som hensiktsmessig.
Når ikke annet er nevnt har regionkoordinator
ansvaret for å følge opp vedtak som er fattet.
Innenfor de rammer som er stilt til disposisjon
har regionrådets sekretariat et ansvar for å være orientert om
problemstillinger som er aktuelle for regionen og i samarbeide med leder
avklare aktuell behandling.
Når vedtaksfrist på høringsinnspill ikke samsvarer
med vedtakspunkter i regionrådet, gis ordførerne mulighet til å uttale seg på
vegne av regionen. Referat med mulighet til endringsinnspill vedtas i første
mulige regionråd.
Høringsuttalelsene sendes med kopi til
regionrådets medlemmer. I tvilstilfeller sendes utkast på høring til
regionrådets medlemmer, og ved uenighet vurderer regionrådsleder behov for
ekstraordinært møte, eller om regionrådet ikke skal gi noen uttalelse.
6. Delegert myndighet til bevilgning
av mindre beløp fra partnerskapsavtalen med Oppland fylkeskommune.
Leder av regionrådet er delegert myndighet til å
foreta mindre bevilgninger fra partnerskapsmidlene.
Retten er begrenset til enkeltbevilgninger på
inntil 25 000 kr. Årlig ramme for slike bevilgninger kan ikke overstige 100 000
kr og er begrenset til 50 % av avsatt reserve.
Slike bevilgninger skal legges fram som referatsak
på påfølgende møte i regionrådet.
7. Møtene.
Møtene ledes av regionrådets leder.
Regionrådet kan vedta eget reglement for
møteavvikling.
8. Møteplan – Frist for utsending av
dokumenter.
Det utarbeide årlig møteplan.
Møteplanen, samt regionrådets møter,
offentliggjøres på samme måte som øvrige politiske møter i kommunene.
Møteinnkalling og saksdokumenter sendes medlemmene
seinest en uke før møtet.
9. Felles formannskapsmøte.
Det gjennomføres et felles formannskapsmøte eller
«Hadelandsting» årlig. Dette innarbeides i møteplanen. I et «Hadelandsting
innkalles formannskapsmedlemmene og relevant administrasjon i tillegg til
representanter fra næringslivet blir invitert.
På møtet tas det opp ulike temaer/ utfordringer
for regionen og man ser på framtidige prioriteringer.
10. Handlingsplan – Årsmelding.
Det utarbeides en årlig handlingsplan for
regionrådets virksomhet som regionrådet selv vedtar. Handlingsplanen kan senest
vedtas på første møtet i året.
Årsmelding for regionrådets virksomhet utarbeides
innen 15. feb. hvert år.
11. Lokalisering.
Regionrådets sekretariat har lokaler i Gran
rådhus. Utgiftene ved dette reguleres gjennom egen avtale.
12. Økonomiske forhold.
Økonomiske bidrag ut over hva som er beskrevet i
pkt. 11må avtales særskilt. (Jf. pkt. 6.)
Regionrådet har ikke anledning til å ta opp lån
eller på annen måte pådra deltakende kommuner framtidige økonomiske
forpliktelser.
13. Utmelding.
Dersom en av kommunene ønsker å melde seg ut av
regionrådet kan dette skje med en frist på ett års skriftlig varsel.
14. Kommuneloven.
Ut over hva som er beskrevet over gjelder
kommunelovens § 18-1 om interkommunalt politisk råd.
Revidert 3.12.21