Skaper interesse for restaurant- og matfag

Initiativet, ledet av Marianne Hovland Heggen fra Restaurant- og matfag ved Hadeland videregående skole, har som mål å inspirere ungdommer til å velge yrkesretningen restaurant- og matfag. Med støtte fra lokale aktører og bedriftene Granavolden Gjæstgiveri, Sanner Hotell, Lokstallen og Hotell Hadeland, ble det lagt til rette for at elevene kunne lære fra profesjonelle. Den ene gruppen av elever var også så heldige at de fikk bruke storkjøkkenet på Hadeland videregående skole sammen med kokk Morten Laupstad. Dagen var spekket med utfordringer og læring, og alle elevene fikk personlig oppfølging fra erfarne kokker og servitører, som også fungerte som dommere.

En helhetlig opplevelse for gjestene

Forventningene var store da foreldrene, lærerne, rektorene og ordførere / varaordførere ankom de ulike restaurantene for å oppleve hva elevene hadde laget. Gjestene roste ungdommene for både service og mat. Ordførerne og varaordførerne fra både Lunner, Jevnaker og Gran uttrykte sin begeistring for hvor godt gjestene ble tatt vare på og den høye kvaliteten på maten.

Konkurranse og samarbeid

Ungdommene ble vurdert av dommere som fokuserte på både samarbeid og tekniske detaljer i matlagingen. Dommer Tom-Vidar Guneriussen, til daglig mat- og drikkesjef ved Frich’s Hotel Hamar, fremhevet hvordan prosjektet bidrar til å skape bredere forståelse for de mange yrkesmulighetene i bransjen. Elevene kunne for eksempel jobbe som kokk, servitør, eller senere kanskje til og med bli hotelldirektør.

Harestua stakk av med seieren

Det var Harestua ungdomsskole som vant årets konkurranse. Vinnerlaget imponerte spesielt med borddekkingen, og dommerne ga ros for detaljrikdom og engasjement. Skolen mottok et gavekort på 4000 kroner øremerket faget mat og helse, i tillegg til kokkeutstyr til elevene.

En ny tradisjon på Hadeland?

Med et vellykket arrangement og stor interesse blant ungdommene, håper initiativtakerne å gjøre Ung Restaurant til en årlig tradisjon. Slike prosjekter kan vekke lidenskap for og økt kunnskap om  matfaget, samtidig som ungdommene opplever mestring og samhold.

Gjennom samarbeid med sponsorer og lokale bedrifter får unge en sjanse til å lære om yrker de kanskje ikke tidligere har vurdert. Hovland Heggen håper at prosjektet kan bidra til økt rekruttering til matfag og gi regionen flere engasjerte matfagstudenter i fremtiden.